Ethereal Swann, Jenna Kaës © Emile Barret

Rocaille stool

Bella Hunt & Ddc

Stool, fonte d’aluminium

Stool, cast aluminium

34cm x 31,5cm x 43cm, 2022

La volonté de conjurer l’absence, du temps comme de la matière, parcourt l’œuvre de Jenna Kaës, qui pourrait être le décor rêvé d’un château imaginaire de Louis II de Bavière, comme une invitation à s’asseoir à la table acidulée du Roi pêcheur ou au banquet du Valhalla. Reliquaires sans reliques, ses objets constituent ensemble un trésor médiéval, qui par leur regroupement, leur agencement, leurs jeux de matières et de formes, rendent l’absence présente, et deviennent à leur tour des reliques. Les éclats lumineux qui les parcourent et s’y reflètent de manière éphémère, sans que l’on sache bien s’ils jouent avec la lumière ou si c’est la lumière qui joue avec eux, brouillent la frontière entre le réel et l’irréel, le matériel et l’immatériel, entre l’objet et son double éthéré.

The will to conjure up absence, of time as well as of matter, runs through Jenna Kaës' work, which could be the dreamt decor of an imaginary castle of Louis II of Bavaria, like an invitation to sit at the acidulous table of the Fisher King or at the banquet of Valhalla. Reliquaries without relics, his objects together constitute a medieval treasure, which by their grouping, their arrangement, their play of materials and forms, make absence present, and in turn become relics. The luminous flashes that run through them and are reflected in an ephemeral manner, without it being clear whether they are playing with the light or whether it is the light that is playing with them, blur the border between the real and the unreal, the material and the immaterial, between the object and its ethereal double.