Emmanuelle Luciani
FR
Artiste-curator et directrice artistique indépendante, Emmanuelle Luciani crée des univers hybrides.
Elle construit dans ses expositions et ses performances des mondes immersifs (New World (2023), Bella’s Inferno (2024), pour Porsche Scopes), et concentre sa méthodologie sur les résurgences formelles dans l’histoire de l’art, dans la lignée d’Aloïs Riegl et Heinrich Wölfflin. Elle distille dans ses créations la somme de ses références, de l’art funéraire romain au tuning automobile et au football en passant par le romantisme, les préraphaélites et les arts and crafts. Elle ouvre des brèches et jette des ponts entre les catégories, sonde les frictions entre culture classique et culture populaire, formant des bulles temporelles entre passé et futur pour créer des fantasmes visuels.
Elle fonde en 2018 Southway Studio, un écosystème de création artistique, qu’elle prolonge au sein du Pavillon Southway, ouvert en 2020 à Marseille, où elle développe un projet domestique total entre espace d’exposition et résidence d’artiste, où sont invités plasticiens, musiciens et auteurs. En parallèle, elle enseigne l’histoire sociale de l’art à Sciences Po Aix et collabore avec les Beaux-Arts de Paris, les Arts Décoratifs et le MO.CO de Nicolas Bourriaud.
Instagram : @emmanuelleluciani_southway
Site web : emmanuelleluciani.com
EN
Curator, artistic director and artist, Emmanuelle Luciani builds worlds and ensembles, conceiving each exhibition as a whole.
Following research focused on modes of production, arts and crafts and medieval art, she concentrates her methodology on the formal resurgences of art history, in the tradition of Aloïs Riegl, Heinrich Wölfflin and Henri Focillon.
Emmanuelle Luciani renews the relationship to decorative arts, long perceived in a conceptual way, from the exhibition "Pre-capital, popular and rural forms in contemporary art" (2017) with Nicolas Bourriaud and Charlotte Cosson. Having worked on the resurgence of pre-capitalist modes of production, with "DOMESTIC - Like a Pre-raphaelite brotherhood" (2017), she began to theorise a return to the decorative arts.
Emmanuelle Luciani then founded Southway Studio, an artistic creation project to which she dedicated a space, the Southway Pavilion, to develop works outside the context of the white cube. Her work on the reconnection of theory and practice is embodied in the Southway Studio ecosystem. Long associated with Charlotte Cosson, she now builds environments in collaboration with other artists (Jenna Kaes, Etienne Marc, Jacopo Pagin, Bella Hunt & DDC) promoting decorative, domestic and handmade art.
In parallel to her activities as an independent curator, Emmanuelle Luciani has co-edited the specialized review CODE South Way with Charlotte Cosson, and she also organizes cycles of philosophical conferences (with Bernard Stiegler, Claudine Cohen, Marcel Gauchet or Clovis Maillet). She teaches social history of art, notably at Sciences Po Aix, while collaborating with the Beaux-Arts de Paris, the Arts Décoratifs and the MOCO in Montpellier.