À jamais les premiers

Cur. emmanuelle luciani

ARTISTS -
Emile barret
bella hunt & dante di calce
oie studio
Samson Baya

@ pavillon southway
433 bd michelet, 13009

 

© EMILE BARRET

 

© EMILE BARRET

en/

À Jamais les Premiers is the restitution of Emile Barret’s residency Funerall Football which took place in september-october 2023. It consists in a photographic research around the cemeteries of Marseille, from the Saint Pierre cemetery to the Aygalades, including the cemetery of Mazargues, and focuses specifically on the burials of football supporters and players of the Olympique de Marseille.

Southway Studio has been working on parallels and hybridizations between art history and contemporary popular culture for a few years now, notably through the exhibitions Too Fast Too Knight, Drive to Survive, as well as Yolo Maradona in 2019.

À Jamais les Premiers highlights the links between a secular mythology around football, and the long-term that gives birth to myths, which now fill collective imagination and classical culture. In Emile Barret’s series Funerall Football, we perceive this blend between contemporary popular fervor and the timeless codes linked to remembrance and death. The exhibition also covers the relation between the Olympique de Marseille and football, which transcend generations and social classes, and the burial as a place of intimate memory. This link appears notably in the graves of Jack Cimo or the young Rao, overlooked by a Neo-classical statue, which ensures the link between XX-XXIst centuries and classic history. Starring Bruno Surace, Regina Demina Amazigh Abrouk, Lucas Preux and Maxime Goalabré
Consultant choregraphy by Nadir Benlala and Constance Perucc

FR/

À Jamais les Premiers est la restitution de la résidence Funerall Football d’Émile Barret qui a été effectuée en septembre-octobre 2023. Il s’agit d’une recherche photographique autour des cimetières de Marseille, du cimetière de Saint-Pierre aux Aygalades, en passant par le cimetière de Mazargues notamment, et qui s’intéresse plus particulièrement aux sépultures de supporters et de joueurs de l’olympique de Marseille.

Southway Studio travaille sur des parallèles et des hybridations entre histoire de l’art et culture populaire contemporaine depuis maintenant de nombreuses années, notamment à travers les expositions Too Fast Too Knight, Drive to Survive, ainsi que Yolo Maradona en 2019.

À Jamais les Premiers met en exergue les liens entre une mythologie laïque autour du football, et le temps long qui donne naissance aux mythes, qui désormais peuplent l’imaginaire collectif et la culture classique. Dans la série Funerall Football d’Émile Barret, on perçoit ce mélange entre ferveur populaire contemporaine et les codes intemporels liés au souvenir et à la mort. L’exposition couvre également la relation entre l’Olympique de Marseille et le football, qui transcendent les générations et les classes, et la tombe comme lieu de souvenir intime. Ce lien transparaît notamment dans la tombe de Jacky Cimo, ou encore celle du jeune Rao, surplombée d’une statue néo-classique qui assure le lien entre XXè et XXIè siècles et l’histoire classique.